BTmusic

BTmusic

باتو موزیک
BTmusic

BTmusic

باتو موزیک

نقش پتاسیم برای زمین و گیاه

عوارض کاهش پتاسیم در گیاه




# کربن گیری


کمبود پتاسیم باعث تقلیل کربن گیری و آزاد شدن اکسیژن می گردد. بدون پتاسیم تأثیر نیز کاهش می یابد . پتاسیم دارای دو نقش مجدد درکربن گیری است . نقش اصلی آن در متابولیسم پروتئین دخالت دارد و دیگری مربوط به فعال کردن آنزیم هاست.


# تنفس


کمبود پتاسیم باعث کاهش تنفس در گیاه می شود.


# متابولیسم مواد هیدروکربنی


گیاهی که دارای کاهش پتاسیم است در نسوج خود مقدار زیادی نشاسته و قند ذخیره می کند. تجمع هیدروکربن در گیاه مبتلا به کمبود پتاسیم به آن علت است . که موارد ساخته شده نمیتوانند برای ساخت پروتئین جدید و یا نسوج جدید به کار روند.


# متابولیسم ترکیبات ازت


مقدار پروتئین دربرگهای جوان گیاهان مبتلا به کمبود پتاسیم بسیار کمتر از گیاهان سالم است و در کمبود شدید تولید پروتئین به طور کلی متوقف می شود در زمان کمبود فعل و انفعالات به طرف تجزیه پروتئین پیش می رود.


# تشکیل اسیدهای آلی


اسیدهای آلی از جمله مالئیک و سیتریک و ترکیبات ازتی غیر پروتئینی از جمله اسیدهای آمینه و آمیدها درزندگی گیاه نقشهای مهمی دارند . اسیدهای آلی قسمت مهمی از سیتوپلاسم راتشکیل می دهند. این اسیدها درظرفیت تبادلی ریشه نسبت به کاتیونها در سلول گیاه تأثیر دارند و همچنین باعث تنظیم PH سلول میگردد.


# سیستم سلولی و رشد


وقتی پتاسیم در گیاه کم باشد این عنصر از برگهای پیر به برگهای جوان انتقال و ازآنجا به نقاط روینده می رود.

میزان پتاسیم در رشد به این دلیل قطعیت دارد که این عنصر درساخت مواد هیدروکربن دار و پروتئین نقش موثری دارد


# مقاومت به استرسهای محیطی


پتاسیم نقش مهمی در بیماریهای پارازیتی و غیر پارازینتی در گیاه دارد عده ای تصور می کنند که اثر k بیشتر در تولید سلولهای اپیدرمی با دیواره ضخیم می باشد که در مقابل بیماری مقاومت بیشتری می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد